Milujeme, keď tečie krv

Autor: Stanislav Žiačik | 27.9.2010 o 13:29 | (upravené 27.9.2010 o 16:28) Karma článku: 8,85 | Prečítané:  2114x

Médiá sa snažia nastaviť morálne zrkadlo, snažia sa vytvoriť lepšiu spoločnosť.  Väčšinou mladší novinári súdia, posudzujú, kádrujú a sekajú. Tak  si vysvetľujú svoju prácu. Neviem, či nechápu silu slov. Viem, že kšeft je pre čitateľa krajšie slovo ako objednávka; dohadzovať je predsa údernejšie ako vyberať. Zarobiť 146 000€ je predsa jednoduchšie ako zadať objednávku vo výške 146 000€. A verejnosť, najmä internetoví diskutéri - anonymní ľudia, milujú verejné popravy. A radi vytiahnu anonymne ďalšie obvinenia, ďalšie udania. Milujeme, keď tečie krv. Milujeme, keď je to cudzia krv.

Kauza, s ktorou sa dnes spája moje meno je v niečom podobná s inkvizíciou. Novinári ma obviňujú, že som sa zneužil svoju pozíciu a prihral som kšeft firme, v ktorej už nie som spolumajiteľom 9 rokov. Takto to je v médiách, takto to je na verejnosti.

Poďme sa pozrieť na údajný kšeft. Z celkovej zákazky 146 000 € išlo na nákup reklamného priestoru  110 000€. Reklamný priestor bol určený na nákup v TV Markíza vo výške 90 028€ netto, v denníku Nový čas 4 550€, v denníku Plus 1 deň 4050€, v týždenníku Život 6 192€ a v Báječnej žene 5 355€. Zvyšná časť bola určená na výrobu TV spotu, na návrh a výrobu POS materiálov, na produkciu. Väčšina sa objednávala u externých dodávateľov, pretože materiály a samolepky sa vyrábajú v nejakej tlačiarni, spot sa vyrába v produkčných agentúrach, platia sa herci, komparz, režiséri.
Ak teda agentúra dosiahla z celkovej zákazky teoretický zisk 10%, čo samozrejme nemôžem zistiť, tak jej hrubý zisk môže byť teoreticky 14 600€. Tak potom - ak hovoríme o kšefte, tak hovorme o kšefte za 14 600€.
Ale výška sumy nie je podstatná, podstatné je či išlo o kšeft, alebo nie.

Rozhodnutie prísť na trh z Vianočnou lotériou je bežné rozhodnutie. Bolo urobené pri tvorbe plánu emisií žrebov. Ak má byť emisia úspešná, tak by mala byť podporená reklamou. Akou veľkou, to je vždy otázka ekonomiky emisie. Na základe porovnania výsledkov predchádzajúcich emisií, ktoré boli každoročne podporené reklamou, som po porade s kolegami usúdil, že môžeme podporiť emisiu kampaňou, ktorej celkové náklady zodpovedajú vyššie spomínanej zmluve.  Pri 65% úspešnosti predaja, čomu zodpovedajú tržby 1, 95 mil. €, by sme hráčom teoreticky mali vyplatiť 1,22 mil. € a do štátneho rozpočtu by sme mali prispieť 124 000€. Mandatárom zaplatíme približne 140 000€ a spracovateľskej firme niečo vyše 65 000€. Za výrobu žrebov sme zaplatili vyše 90 000€. Pri týchto kalkuláciách by sme mali dosiahnuť teoretický zisk. Pri vyššom predaji väčší, pri menšom predaji prichádzame do straty.  Emisie v predchádzajúcom období boli úspešné na 97%, 74% a 65,73%. Prvý krát v tomto roku emisia bude na trhu až 4 mesiace;  od 1. 10. 2010 do 31. 1. 2011.

Funkcie generálneho riaditeľa som sa ujal 2. augusta 2010. 10. augusta 2010 bola na porade vedenia informácia o Vianočnej lotérií a bolo potrebné prijať rozhodnutie. Predaj emisie za má začať 1. 10. 2010. Materiály na zberne museli byť dodané do 17. 9. 2010. Zmluva s agentúrou, ktorá zastupovala TIPOS som vypovedal.  Ešte začiatkom júla dostala veľmi netradične objednávku na nákup médií  do konca roku 2010 a to v celkovej výške 2  193 000€. Dovtedy získala a zrealizovala v roku 2010 objednávky vo výške 3 839 275€. Spolu je to vyše 6 miliónov € (180 000 000 Sk)! Agentúra, ktorá existuje od 7. 11. 2009! Mal som s ňou ďalej spolupracovať? Dnes viem, že zrejme áno, médiá by boli spokojnejšie (najmä Nový čas),  ale letmý pohľad do marketingových výdavkov mi jasne hovoril, že tu nebolo všetko s kostolným poriadkom. Ale o tom nechcem, to možno bude stáť za samostatný materiál. Rozhodol som sa, že tí, ktorí mali naozajstné kšefty v TIPOSe už nedostanú ani cent. Rozhodol som sa, že oslovím na rýchlo niekoho, kto môže pomôcť a niekoho, kto to dokáže rýchlo urobiť. Oslovil som tri spoločnosti, vyžiadal som si tri ponuky. Všetko mám zdokumentované, zaevidované. Vybral som ponuku s najnižšou cenou.

A preto sa ohradzujem proti tomu, že som dohodil kšeft. Rétorika, ktorú prijali médiá prichádza z anonymov ľudí, ktorí nie sú spokojní so zmenami v TIPOSe, ktorí nie sú spokojní s tým, že TIPOS nakoniec možno vyhrá súdny spor a nakoniec je to rétorika Róberta Fica. Ak niekoho zaujíma, čo je kšeft, budem rád keď zverejníme na internete naozaj všetky zmluvy. Teda  aj tie, ktoré neboli získané na základe verejného obstarávania. Na to sa teším.

To čo sa udialo s mojim menom a mojou osobou, už nevrátim späť. Čítame o období inkvizície a jakobínov a čudujeme sa ako je možné, že ľudia s ideálmi podľahli tomu, že mučili, vraždili. Šírili vieru za každú cenu, šírili slobodu za každú cenu. Veď keď sa rúbe les, tak lietajú triesky. Tak sa dnes robia mediálne pohony. Nie, určite nie som dokonalý človek, snažím sa platiť čo najnižšie dane a mať spokojný život .  Ale nie som dohadzovač kšeftov, zlodej ani vrah.

Médiá sa snažia nastaviť morálne zrkadlo, snažia sa vytvoriť lepšiu spoločnosť.  Väčšinou mladší novinári súdia, posudzujú, kádrujú a sekajú. Tak  si vysvetľujú svoju prácu. Neviem, či nechápu silu slov. Viem, že kšeft je pre čitateľa krajšie slovo ako objednávka; dohadzovať je predsa údernejšie ako vyberať. Zarobiť 146 000€ je predsa jednoduchšie ako zadať objednávku vo výške 146 000€. A verejnosť, najmä internetoví diskutéri - anonymní ľudia, milujú verejné popravy. A radi vytiahnu anonymne ďalšie obvinenia, ďalšie udania. Milujeme, keď tečie krv. Milujeme, keď je to cudzia krv.

Výsledok tohto cirkusu je úplné sklamanie, presvedčenie, že nemá zmysel robiť nič. Po Slovensku sa túlajú ľudia, ktorí robili fantastické kšefty a dnes sú to ctihodní podnikatelia - mediálny mág, reklamný boss, finančný expert, obchodníci s cennými papiermi, bývalý primátor a politik atď. Tí sa len tešia, ako ich „spravodlivé médiá" už akceptovali a nechajú ich na pokoji. Ti sa len tešia ako sú „malé ryby" sú chytané, popravované, pretože oni sú už takí veľkí, že na nich už žiadna rybárska sieť nesiaha.

Môj prípad, nech už skončí akokoľvek, bude poučný. Donúti mňa a podobných ľudí  byť maximálne ostražitý. Donúti ma, neveriť už naozaj nikomu. Donúti ma neveriť médiám. Musí ma zbaviť akejkoľvek naivity. Asi ma donúti nekaziť naozajstné kšefty. Riadiť lotériu a štátnu spoločnosť nie je rozdávať radosť a dávať ľuďom nádej. Je to sedenie na míne a poprava v priamom prenose.

Napriek tomu, čo všetko sa stalo svoj názor nezmením. TIPOS má svoje know how legálne, rozhodnutie dať peniaze na povodne je správne, súdny spor so Športkou (Lemikon) bol vymyslený kšeft a TIPOS ho vyhrá (ak ho bude chcieť vyhrať). TIPOS má mať monopol na lotérie a na Slovensku nemá nik iný prevádzkovať  inú číselnú lotériu (ak TIPOS bude brániť svoju pozíciu).

Fakty sú na mojej strane.. Kto však vysoko lieta, nízko padá.

Čakám na rozhodnutie ministra

 

PS: kúpte si žreb Vianočnej lotérie:) Celkom dobré výhry a možno pekný darček pre niekoho. Aj vo vašej zberni od 1. 10. 2010

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Rusko je obvinený z objednania vraždy svojej bývalej spoločníčky z Markízy Sylvie Volzovej v roku 1997.

PLUS

Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.


Už ste čítali?